maanantai 5. elokuuta 2013

Hatun tuunausta

Lupasin kertoa hatun muokkauksesta joka minulla oli Conissa, nyt siis hatusta asiaa.

Kaikki alkoi tästä hatusta, josta kerroin täällä
Aluksi irroitin hatusta rusetin, verkon sekä huopaisen nauhan joka kiersi hattua. Tiimarista löysin styroksi sydämen, josta muokkasin itselleni "höyrytys tuen". Leikkasin kirurginveitsellä palan pois ja "vahvistin" leikkuupinnat teipillä.
Sitten asettelin tuen hattuun ja kiinnitin nuppineuloilla paikalleen. Höyryttämiseen käytin höyrysilitysrautaani, mutta huomasin, että ei kannata viedä rautaa liian lähelle styroksia, se nimittäin "sulaa". Minun tukeni oli siis kertakäyttöinen, mutta ilman sulamista sitä olisi voinut varmasti käyttää uudelleen. Höyryttämis aika riippuu pitkälti materiaalin paksuudesta ja raudan tehosta, mutta kanttaan olla kärsivällinen. Höyrytyksen jälkeen anna hatun kuivua rauhassa (itse annoin kuivua vuorokauden) ja pois sitten neulat ja tuki.
Jos tulos ei ole aivan sitä mitä halusit, niin voit aina höyryttää uudelleen.

Olin löytänyt minua kiehtovia hattukuvia, joissa oli mitä kiehtovampia koristeluja, kuten nämä:
Mutta! Juu meitsillä tuli kiire ja jotenkin en saanut oikein sulkia istumaan hattuun ja muutenkin koristeleminen olisi vaatinut aikaa miettiä ja suunnitella, niin päädyin sitten lopulta hyvin yksinkertaiseen koristeluun. Pukukangasta ja rintarossi.
Nauha ja rossi ovat irroitettavissa, jotta voin myöhemmin uudelleen koristella hatun tarpeen mukaan. Tämä hattu vain olisi kaivannut hieman erilaisen kamapauksen, kuin minulla oli, mutta no ensi kerralla sitten.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti